Wydawca treści

Wyjaśnienia w sprawie możliwości udzielania dni wolnych osobom bezrobotnym odbywającym staż z tytułu udziału w pracach komisji wyborczych

Print Drukuj
W związku z przekazanymi przez Departament Rynku Pracy Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej wyjaśnieniami w sprawie możliwości udzielania dni wolnych osobom bezrobotnym odbywającym staż z tytułu udziału w pracach komisji wyborczych, poniżej przekazujemy ich treść.

Zgodnie z art. 154 § 4 kodeksu wyborczego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277, z późn. zm.), członkowi obwodowej lub terytorialnej komisji wyborczej w związku z wykonywaniem zadań przysługuje:
  1. zwolnienie od pracy na dzień głosowania oraz liczenia głosów, a także na dzień następujący po dniu, w którym zakończono liczenie głosów, z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy,
  2. do 5 dni zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia.
Natomiast zasady kierowania bezrobotnych do odbycia stażu u pracodawcy regulują przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 735, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych (Dz. U. z 2009 r. poz. 1160).

W myśl ustawowej definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, staż to nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. A zatem, osoba bezrobotna odbywająca staż nie jest pracownikiem i nie mają do niej zastosowania przepisy Kodeksu pracy, z wyjątkiem przywołanych w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych.

Oznacza to, iż do stażystów nie mają też zastosowania inne przepisy dotyczące pracowników i ich wynagradzania, w tym również nie ma zastosowania przepis art. 154 § 4 kodeksu wyborczego, który dedykowany jest pracownikom, tj. osobom wykonującym pracę na podstawie stosunku pracy.

Osoby odbywające staż mają prawo w myśl art. 53 ust. 7a ustawy o promocji zatrudnienia (…) do 2 dni wolnych za każde 30 dni odbywania stażu. Ponadto w okresie udokumentowanej niezdolności do pracy przysługuje im zgodnie z art. 80 ustawy prawo do stypendium. Stypendium przysługuje też w przypadku nieobecności stażysty spowodowanej koniecznością stawiennictwa przed sądem lub organem administracji publicznej.

W sytuacji gdy stażysta jest członkiem komisji wyborczej, której prace przedłużą się na tyle, że uniemożliwi to tej osobie odbycie stażu w danym dniu, to w takiej sytuacji nieobecność na stażu należy uznać za usprawiedliwioną. Należy jednak o tej sytuacji poinformować urząd pracy i organizatora stażu.
 
Przykład:
Stażysta jest członkiem komisji wyborczej. Prace komisji przedłużają się np. do godz. 3 rano w poniedziałek. W związku z czym stażysta nie da rady pojawić się na swoim stażu tego dnia, który zaczyna się np. o godz. 6 lub 8.
Wypłata stypendium, przysługuje za dni, kiedy osoba bezrobotna rzeczywiście odbywa staż. W związku z tym w przypadku usprawiedliwienia nieobecności na stażu, spowodowanej np. udziałem w pracach komisji wyborczej, za okres tej nieobecności nie będzie przysługiwało stypendium.
Informacje o publikacji dokumentu


Menu nawigacji