Wspieranie kształcenia ustawicznego pracowników - skrót raportu z badań

Print Drukuj

Raport przedstawia wyniki badań dotyczących kształcenia ustawicznego dorosłych w Polsce, koncentrując się na wyzwaniach i determinantach tego procesu z perspektywy pracodawców, pracowników oraz instytucji społecznych. Analizowane są uwarunkowania prawne kształcenia, w tym zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz prawa pracowników do ulgi w edukacji. Część badań jakościowych ukazuje podział opinii między pracodawcami (strona podażowa) a pracownikami (strona popytowa), co pozwala na zrozumienie ich wspólnych oraz odmiennych punktów widzenia.

Przedstawione są również przykłady dobrych praktyk związanych z kształceniem, które wychodzą na pierwsze miejsce w dyskursie na temat edukacji ustawicznej. Raport kończy się wnioskami i rekomendacjami, które mają na celu zwiększenie udziału pracowników i pracodawców w kształceniu ustawicznym oraz wsparcie systemowych rozwiązań w tym zakresie.

Informacje o wybranych załącznikach

  • Wspieranie kształcenia ustawicznego pracowników - skrót raportu z badań.pdf:

    Załącznik dotyczy wsparcia kształcenia ustawicznego pracowników w Polsce, a jego treść skupia się na analizie determinacji i efektywności systemu kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb rynku pracy. Kluczowym wnioskiem jest identyfikacja barier oraz rekomendacje dotyczące poprawy dostępności do edukacji, co jest niezbędne dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych w kontekście dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.

Pełne treści załączników znajdziesz w artykule.

Raport przedstawia wyniki badań przeprowadzonych wśród pracodawców i pracowników oraz przedstawicieli instytucji partnerstwa społecznego (organizacji związkowych i pracodawców). Celem głównym badań była identyfikacja podstawowych determinant kształcenia ustawicznego osób dorosłych o charakterze systemowym, które mogłyby uruchomić działania/rozwiązania sprzyjające zwiększeniu udziału pracowników i pracodawców w kształceniu ustawicznym.

Raport składa się z czterech części.

W części pierwszej zawarta została charakterystyka uwarunkowań prawnych kształcenia ustawicznego, obowiązujących obecnie w Polsce. Opisano w niej podstawowe, funkcjonujące obecnie zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach kształcenia ustawicznego, a także prawa i ulgi przysługujące pracownikom podnoszącym swoje kwalifikacje oraz źródła i formy finansowania kształcenia ustawicznego pracowników. Analiza została przeprowadzona w oparciu zarówno o dokumenty polskie, jak i Unii Europejskiej.

Część druga poświęcona została zaprezentowaniu wyników badań jakościowych, przeprowadzonych wśród pracodawców, pracowników oraz przedstawicieli partnerów społecznych. W części tej zastosowano podział rozważań na opinie strony podażowej (pracodawcy) i popytowej (pracownicy) rynku pracy. Poglądy pracodawców zaprezentowano łącznie z opiniami partnerów społecznych, które stanowiły istotne uzupełnienie wskazywanych przez nich ocen.

W części trzeciej zaprezentowane zostały przykłady "dobrych praktyk", dotyczących kształcenia ustawicznego pracowników, a pojawiających się w wypowiedziach wszystkich grup respondentów.

Raport zakończony jest wnioskami i rekomendacjami, które stanowią czwartą jego część.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu